Familiereise
til Israel og Vestbredden 9.-17. mai 1999
Innledning:Helt siden jeg var på
studieopphold i Jerusalem i 1983, hadde vi snakket
om at vi skulle ta med oss barna dit for å la dem oppleve de stedene som er
knyttet til Jesu liv og virke. Vi ville imidlertid vente til de var blitt så
gamle at de kunne ha en viss grad av forståelse for det de fikk se. Årene gikk
imidlertid, men da Torunn hadde vært og besøkt Zuhers
familie i Jerusalem i 1996, kom det fart i tanken igjen. Etterhvert pekte
1999 seg ut som det aktuelle alternativet. Etter flere år med store uroligheter
kom det en periode preget av ro og optimisme i kjølvannet av Oslo-avtalen
mellom Israel og PLO, en avtale som medførte indre selvstyre i deler av de palestinske
områdene[1]
som Israel hadde okkupert etter 6-dagerskrigen i 1967. Etter både Torunns og
mitt besøk tidligere var vi enige om at vi ikke trengte å henge oss på noe
organisert program, men heller leie en bil og legge opp programmet etter vårt
eget hode. De aktuelle bibelske stedene ville jeg kunne presentere for barna
minst like godt som noen guide. I tillegg til selve Jerusalem,
ville vi også besøke Galilea for å få med oss
den delen av Jesu liv og virke. Etter råd fra Asle
Dingstad tok vi kontakt med Sabra tours i Oslo og møtte stor velvilje for vårt
ønske om en reise på egenhånd. Flybilletter, hotellplass og leiebil ble
bestilt, og alle fikk ordnet seg ferie og fri fra jobb og skole. Vi fikk også
kontakt med Zuhers bror Nabil og ble enige om at vi skulle ringe når vi kom til
Jerusalem. Valutaspørsmålet ville
ikke bli noe problem i minibankenes tidalder, og passene er iorden for alle mann
– bortsett fra Eivor som fortsatt står i Torunns og mitt pass. Og dermed var
vi klare. Lørdag 09.05:Øyvind Nordin stilte
med bil og kjørte oss til Torp. Han skulle også ta seg av Eivors japanske
dansemus mens vi var borte. Fra Torp gikk turen til København og Kastrup.
Bagasjen var sjekket inn helt til Tel Aviv, så vi hadde bare oss selv å ta
vare på mens vi ventet på at flyet videre skulle gå – trodde vi! For i København
var det streik i det cateringfirmaet SAS bruker, og vi fikk klar beskjed om at
det ikke ville bli noe mat på flyet. Istedet fikk vi utlevert rekvisisjoner, så
vi kunne få oss et enkelt måltid før flyet gikk. Vi rakk akkurat å få i oss
maten, og så var det klart til avgang. Vel fremme på Ben
Gurion-flyplassen utenfor Tel Aviv gikk pass- og tollkontroll greit, og så
skulle vi hente leiebilen. Ingen av oss hadde tenkt på at vi måtte betale
depositum, men det måtte vi, så mye at hvis vi skulle legge det igjen i
kontanter, noe de egentlig ikke var så veldig interesserte i, ville bortimot
hele feriekassa gå med. Vi fikk vite at det normale var å sikre seg garanti
via Visa, men hverken Torunn eller jeg hadde Visa-kort. Det hadde derimot Vebjørn,
og dermed lot saken seg ordne. Penger var det imidlertid ikke vanskelig å få.
Både guttene og jeg fikk ut shekler på bankkortene våre[2]. Før vi kunne kjøre, måtte
vi imidlertid ha mat, og på flyplassen var det et rikelig utvalg av
hamburgerbarer, noe som passet både Eivor og guttene godt. Maten kom på
bordet, og vi begynte å spise. Da kom det en hørselshemmet (døv) jente i 20-årene
og ga oss en seddel der det fremgikk på engelsk at hun solgte kort for å få råd
til høreapparat. Vi kom i prat med henne, og hun lyste opp da hun oppdaget at
Eivor også er hørselshemmet. Hun fortalte at der ikke er noen ordning for
tildeling av høreapparat gjennom det offentlige[3],
slik vi er vant til fra Norge. Heldigvis visste jeg hvordan Norge skrives på
hebraisk, for jenta kunne ikke lese engelsk, og ikke forsto hun
det norske tegnet for Norge. Hun ga oss et av kortene sine, men ville ikke ha
penger av oss. Kjøringen nordover til
Tiberias gikk greit. Veiene er gode, og trafikken virker langt mer sivilisert
enn jeg husker fra 1983. Med 2-3 unntak var det lett å finne frem etter
kartet, og bortimot midnatt var vi fremme. Vi hadde ringt hotellet og sagt fra
at vi kom sent, så det var helt iorden. Hotellet virket bra, og det kjentes
godt å komme seg til sengs etter den lange reisen. Guttene og jeg delte ett
rom, mens Torunn og Eivor hadde det andre. Søndag 10.05:Idag sto Nazareth og
Megiddo på planen, begge to i samme retning en drøy times kjøring fra
Tiberias. Avstandene i Israel er heldigvis ikke så store. Vi tok Nazareth først.
Etter litt leting fant vi en parkeringsplass ikke så langt fra
Bebudelseskirken. Tradisjonelt sett har Nazareth alltid vært en overveiende
kristen by[4],
og med unntak av de typiske souvenirkioskene, var forretningene stengt siden det
var søndag. Selv om det ikke kan
dokumenteres at det faktisk var her det skjedde[5],
er det likevel spennende å se utgravningene under Bebudelseskirken, der man
bl.a. har funnet et nesten intakt hus fra tiden rundt vår tidsregnings
begynnelse. Oppe i selve kirken var
det gudstjeneste – på fransk. Det var en fransk pilgrimsgruppe som hadde med
egen (romersk-katolsk) prest, som holdt gudstjeneste. Den samme gruppen skulle
vi treffe igjen siden både i Nablus og i Jerusalem. Jeg valgte å overvære
gudstjenesten, mens de andre tok seg en tur ut. På vei tilbake til
bilen passerte vi et muslimsk gravfølge. Den høylydte klagingen og ropingen
virket svært uvant for oss, men dette er vanlig i Midt-Østen, blant jøder og
kristne såvel som blant muslimer. Vi noterte oss imidlertid at det kun var menn
i gravfølget.
Megiddo, byen som har
gitt navnet til Megiddo-fjellet[6],
er idag kun en ruin[7].
Mye av byen er gravd ut og gir et godt inntrykk av hvordan en by på kongene
Davids og Salomos tid har vært[8].
Mange verdifulle funn er gjort i byen, men det aller mest verdifulle er
antakelig funnet av et tempel med samme grunnplan som vi antar at det store
tempelet i Jerusalem må ha hatt[9].
Å gå i den gamle vanntunnelen var spennende, selv om Eivor også syntes det
var litt skummelt der nede. Vebjørn var nesten mer
opptatt av dyrelivet ved Megiddo enn av selve stedet. Han fløy rundt og
fotograferte tusenbein og sommerfugler. Selv var jeg uforsiktig og fikk ikke i
meg nok å drikke i den intense varmen, så da vi kom tilbake til hotellet, måtte
jeg slenge meg nedpå. Vi tok lærdom av den hendelsen og sørget for å få i
oss nok væske på resten av turen. Om kvelden gikk vi på
byen for å spise middag. Vi endte på en marokkansk-jødisk restaurant med
deilig mat. Da innehaveren oppdaget at jeg kunne snakke fransk, fikk vi en førsteklasses
service, og han fortalte en del om hvordan det hadde vært å være jøde i
Marokko. Mandag 11.05:Vi hadde lovet Eivor og
guttene en badetur i Genesaretsjøen. Dette kunne greit la seg kombinere med et
besøk i Kapernaum, så vi satte kursen nordover, helt til den gamle grensen
mellom Israel og Syria fra før krigen i 1967. Det gjorde særlig inntrykk på
Asgeir å se hvor utsatt de israelske landsbyene hadde vært for syrisk
ildgivning fra Golan-høydene.
Etter en stund fant vi
et egnet badested. Vannet var varmt og deilig, men det var skremmende å se hvor
lav vannstanden var. Etter to år med lite regn var sjøen blitt tappet ganske
langt ned for å få tilstrekkelig vann til landbruket. En fortsatt nedtapping
vil antakelig kunne få svært alvorlige følger for en allerede sårbar natur[10].
Til Torunns store skrekk får Vebjørn øye på en slange i gresset ikke langt
fra badeplassen. Sannsynligvis er den ikke giftig, men man kan aldri vite, og
Torunn vil ikke at Eivor skal få vite om den, forat hun ikke skal bli skremt. Et stykke bortenfor
badeplassen så vi en innhegning med dromedarer. Disse hører egentlig hjemme
i Negev-ørkenen, men hentes opp til Gallilea i turistseongen om sommeren. Eivor
var fyr og flamme og ville ri kamel. Dermed måtte pappa til pers. Vi ble
utstyrt med ”beduinklær”, og så ble kamelen med oss oppå leiet noen
ganger rundt i en innhegning. Artig å ha gjort det! Så var det Kapernaum[11],
en by som spilte en vesentlig rolle i Jesu virke i Gallilea. Det var antakelig
her Han bodde de årene han virket som predikant[12].
I hvert fall var det her han fant sine første disipler, fiskerne Peter,
Andreas, Jakob og Johannes. Og det var i Kapernaum Jesus helbredet Peters
svigermor. I likhet med Megiddo er Kapernaum idag kun en ruinby, og den byen vi
ser, er antakelig fra ca. år 200, dvs. ikke den samme byen Jesus bodde og
virket i[13],
selv om forskjellene nok ikke er så veldig store. Synagogen er antakelig ganske
lik den Jesus selv pleide å gå i da Han bodde her, om enn noe større, og det
er ikke vanskelig å forestille seg hvordan det kan ha sett ut i det huset som
fremstilles som ”Peters hus”. Over huset er det bygd en kirke som ser ut som
den henger i luften over den gamle ruinen. Denne kvelden spiste vi
middag på en uterestaurant. Jeg syntes ikke det gikk an å være ved
Genesaretsjøren uten å ha spist St. Petersfisk[14],
men det var bare Asgeir som fulgte meg i det menyvalget. De andre ville
imidlertid smake, og de var enige i at det slettes ikke smakte så verst. Tirsdag 12.05:Kursen settes sørover.
Det første stykket går veldig greit. Veien er ny og moderne, og trafikken er
ikke noe problem. Ikke er det så veldig varmt heller – ennå. Etterhvert nærmer
vi oss grensen til Vestbredden og palestinsk selvstyreområde, og vi kjenner at
spenningen stiger. Men det hele er helt udramatisk. Vi passerer en israelsk
grensepost og litt senere en palestinsk politimann som sitter midt i veien og
knapt løfter blikket da vi passerer. Jeg hadde skrevet ut noen skilt med norske
og palestinske flagg til å ha i bilruten i de palestinske områdene for å
identifisere oss som ikke-israelere, men stemningen var så avslappet, at vi
ikke fant det nødvendig å ta noen slike forholdsregler. Vi følger hovedveien
som fremdeles er av meget god standard, men trafikkbildet har endret seg
vesentlig. Bilparken her er atskillig eldre og mye mer nedslitt enn i selve
Israel[15].
Periodevis er det også langt mellom biler med israelske skilter, men vi
opplever ikke noen form for fiendtlighet fra hverken bilister eller andre langs
veien. Enkelte steder ser vi israelske bosetninger[16]
på høydene, godt forskanset bak sandsekker, piggtråd, murer, spikerbelter og
tungt væpnede vaktposter. Snakk om frivillig å bosette seg i
konsentrasjonsleierer! Hvordan skal det noen gang kunne bli fred i dette området,
så lenge disse bosetningene ligger der som åpenlyse uromomenter? Hvordan skal
en stat kunne ha en mengde bosetninger tilhørende en annen stat i sin midte?
Det er bare nødt til å skape problemer, for ingen av bosetterne vil noensinne
akseptere å bli en del av en fremtidig palestinsk stat. Kjøreferdighetene får
sin første store utfordring i byen Jenin. Her er trafikken minst like håpløs
som det verste jeg husker fra 1983. Gatene er smale og kronglete, og det er
biler, esler og folk på kryss og tvers, og det tutes og kjeftes i ett. Begrepet
høyrekjøring er i beste fall veiledende, og bilene ser ut deretter. Det er
knapt en eneste bil uten en eller flere bulker. Gamle er de stort sett også.
Erfaringen fra drosjekjøringen kom vel med, og jeg pustet lettet da vi var vel
ute av kaoset igjen. Vel ute av Jenin stopper
vi ved en liten kafé og får oss en matbit. Like bortenfor er det en palestinsk
bonde som selger vannmeloner, og vi kjøper med oss et par stykker. Solmodne
vannmeloner er definitivt mer velsmakende enn dem vi får i butikkene hjemme.
Dessuten er det en grei måte å få i seg nok væske, for det trengs. Her er
det varmt! - selv om vi med hensikt har valgt mai for å komme den verste varmen
i forkjøpet. Vi hadde egentlig tenkt
å dra innom det gammeltestamentlige Samaria[17],
men vi valgte å droppe det, dels fordi kjøringen tok lenger tid enn beregnet,
dels fordi det var så varmt, og vi valgte å prioritere Nablus og Jakobs brønn. Var trafikken i Jenin
ille, så var Nablus[18]
enda verre. I hovedgaten var det merket opp 4 kjørefelt, 2 i hver retning.
Teorien er jo grei nok. Praksis var imidlertid at man kjørte 8 i bredden -
minst, sånn gjennomsnittlig 4 i hver retning, men noe egentlig system i
galskapen var det ikke, så her måtte man bare se seg for og passe skjermene
sine. To tredjedeler av bilene så ut til å være gule, palestinske drosjer, og
mesteparten av det øvrige israelske turistbusser med sjåfører som hensynsløst
benyttet seg av sine tungtveiende argumenter. Sist jeg var her, var gatene
skiltet på både hebraisk, arabisk og engelsk. Nå var både den hebraiske og
den engelske skiltingen fjernet, og selv om jeg kan noen få ord på arabisk,
kan jeg overhodet ikke lese språket. Jeg har ennå til gode å klare å se de
ulike bokstavene fra hverandre. Den eneste muligheten er å spørre seg frem.
Men det er mange her som kun forstår sitt eget språk, og mine
arabiskferdigheter er sørgelig begrensede. Men jeg klarer å spørre meg frem
til folk som snakker engelsk, og vi blir geleidet i vei. Etter sigende skal det
visstnok fremdeles befinne seg ett gateskilt med engelsk tekst et stykke oppe i
hovedgaten, men det så vi ikke. ei heller så jeg Nablus’ eneste trafikklys
der det hang på amerikansk vis på høyde med 3. etasje midt i et aldeles håpløst
tilkorket gatekryss. Derimot så den palestinske politimannen på hjørnet meg
der jeg kjørt mot rødt lys. Dermed var det pip i fløyta og ubønnhørlig inn
til fortauskanten. Overhøvlinga kom på arabisk i et rasende tempo. Jeg gjorde
midt beste for å fortelle ham at jeg ikke forsto arabisk, og spurte om han
snakket engelsk. Det gjorde han ikke, men etter hvert roet han seg litt og
spurte om jeg snakket hebraisk, noe jeg ikke gjør. Jeg forklarte at jeg snakker
norsk, engelsk, tysk, fransk, spansk osv, men ikke arabisk og hebraisk, hvorpå
mannen gikk over til et høyst hjemmelaget, men meget klart og forståelig
tegnspråk. Jeg fikk klar beskjed om at jeg hadde kjørt mot rødt lys, og at
jeg fikk se til å bruke øynene! Jeg la meg flat og sa ja og ja til alt sammen,
men jeg hadde problemer med å holde meg alvorlig da det plutselig kom fra Eivor
i baksetet: ”Pappa, trenger du tolk? Nå forstår jeg plutselig arabisk!”
Det samlet seg etter hvert ganske så mange biler bak oss, og tutingen begynte
å bli svært så intens, så etter å ha gjort det helt klart hva han mente om
kjøringen min, fikk vi beskjed om å komme oss videre litt faderlig fort, en
oppfordring jeg ikke var sen om å etterkomme. Etterhvert
fant vi stedet vi lette etter, den gamle brønnen som etter sigende skal være
den brønnen der Jakob fant vann til dyrene sine[19],
og der Jesus møtte den samaritanske kvinnen[20].
Om det virkelig er samme brønnen, kan vi ikke si med sikkerhet, men brønnen
slik den er nå, er mange hundre år gammel, og jeg kjenner ikke til andre
tilsvarende gamle brønner i området, så der er en viss sannsynlighet for at
den er autentisk. At brønnen er i ortodoks[21]
og ikke romersk-katolsk eie, styrker også sannsynligheten for at den kan være
autentisk. Der har stått en gammel
kirke på stedet, men denne er for lengst revet, og det eneste som er igjen av
den, er et kjellerkapell med selve brønnen. I den tilhørende hagen er der
imidlertid under oppføring en helt ny, stor kirke som forhåpentlig vil stå
ferdig i løpet av et par år, dersom den nåværende fredelige utviklingen får
lov til å fortsette. Vi la merke til at trappen ned til kirken og hagen var
belagt med stein som minnet umiskjennelig om larvikitt[22]. Vannet i brønnen smaker
friskt og kjølig. Det er også mulig å få kjøpe små, forseglede krukker med
vann fra brønnen, og vi velger å kjøpe med oss en[23].
Minneplaketten over munken som ble drept i kapellet av jødiske, antikristne
ekstremister på 1970-tallet, gjorde stort inntrykk på guttene. Idet vi skulle
gå, kom den franske gruppen jeg hadde vært på gudstjeneste sammen med i
Nazareth. Presten kjente meg igjen, og vi ble stående og prate litt før jeg løp
etter de andre. Veien videre fører oss
over en utløper av fjellet Garissim der det i gammeltestamentlig tid sto et
tempel før tempeltjenesten ble sentralisert til Jerusalem, og der tilhengerne
av den samaritanske religionen[24]
fremdeles slakter sitt påskelam, slik de har gjort hele tiden siden de skilte
lag med jødedommen etter at den judeiske befolkningen vendte tilbake fra
eksilet i Babylon ca. år 525 f. Kr. Nærmere Jerusalem
begynner trafikken å gå langsommere, og årsaken er israelsk kontroll av all
trafikk ut av selvstyreområdene. Vi så flere biler bli grundig kontrollert, særlig
biler med palestinske skilter eller palestinsk utseende sjørfører/passasjerer,
men for vårt eget vedkommende var det nok å vise de norske passene, så ble vi
vinket gjennom. Det eneste grensesoldaten var interessert i, var hvilket språk
vi snakker i Norge. På den palestinske siden var der ingen kontroll. Vel fremme i Jerusalem
finner vi etter litt leting hotellet vårt. Det viser seg imidlertid at de har måtte
omplassere oss til et annet hotell like ved, Hotell Kikar Zion[25],
men standarden er den samme, og det nye hotellet ligger minst like sentralt,
midt på Sions-plassen, Vest-Jerusalems absolutte sentrum. Onsdag 13.05:På Sions-plassen er det et yrende og spennende folkeliv. Stadig skjer det noe som for oss oppleves som eksotisk, men som avspeiler de store spenningene i det israelske samfunnet. Denne morgenen var det en ytterliggående religiøs ungdomsgruppe, fra en av de mange ny-messianske bevegelsene, som demonstrerte til fordel for sin rabbiner som tydligvis stilte som kandidat ved valget. De danset og sang til musikk fra enorme, bilmonterte høytalere. Etterhvert arbeidet de seg opp i en intens ekstase og begynte også å danse oppå biltakene. All trafikk stanset fullstendig opp i den drøye halvtimen demonstrasjonen pågikk. I flokk og følge drar
vi til Gamlebyen, som slett ikke er så gammel som mange tror[26].
Det går en jevn strøm av turister mot Gamlebyen – og en nesten like jevn strøm
av ytterligegående jødiske religiøse[27].
Vi gikk inn gjennom Jaffa-porten, og like innenfor ble vi praiet av en
handelsmann som nettopp hadde åpnet butikken for dagen og var ivrig etter å gjøre
dagens første handel. En god førstehandel ville bringe lykke for resten av
dagen[28],
og han bedyret at vi ville få god pris hvis vi ville være dagens første
kunder. Etter mye pruting endte vi opp med å kjøpe noen lekre rødvinsglass i
krystall[29]
til litt under halvparten av den prisen som opprinnelig var forlangt[30].
Vebjørn kjøpte 6, Torunn og jeg 12. Asgeir ville heller ha hvitvinsglass og
fant noen han likte, i en butikk lenger borte i neste gate. Vi fortsetter innover i
Gamlebyen. Overalt skal folk selge deg et eller annet, og det eneste språket de
forstår når vi prøver å si nei, er, her som overalt ellers, sitt eget.
”Nei” på arabisk heter "la"! Et stykke oppe i gaten
treffer vi på en gullsmed, Moses kaller han seg, som gjerne vil ha oss inn i
butikken sin. Vi har imidlertid ikke til hensikt å handle gullsmedvarer, og det
forteller vi ham. Det er greit nok, men prate sammen kan vi vel? Joda, det kan
vi, og han lurer på hvor vi kommer fra. Da vi forteller at vi kommer fra Norge,
blir det som så ofte ellers litt prat rundt Oslo-avtalen. Så forteller han at
han har en tidligere kjæreste i Norge, og han lurer på om vi kan hjelpe ham
med å skrive et par setninger til henne på norsk for å fortelle henne hvor høyt
han elsker henne. Hvordan han får denne historien til å rime med det han også
forteller om at han er gift og har barn på alder med Eivor, er ikke godt å si,
men vi er nå med på leken. Av en eller anen grunn forstår han imidlertid at
vi ikke har til hensikt å la oss lure til å kjøpe noe. Kanskje det er
opplysningen om vårt kjennskap til Tutunji-familien som redder oss igjen, eller
kanskje det at jeg forteller at jeg har truffet noen medlemmer av en
gullsmedfamilie fra Ramallah i Norge? Uansett prøver han ikke å selge oss noe.
I stedet lager han et sett med øredobber og gir Eivor som gave. I løpet av samtalen
kommer vi også inn på spørsmålet om kriminalitet i Gamlebyen, spesielt med
tanke på hva som ville kunne skje hvis Eivor kom bort fra oss. Moses er helt
klar på at i Gamlebyen må du være forberedt på det meste. Folk stjeler
gladelig lommeboka di, og forretningsfolkene tar ikke 5 øre for å svindle deg
rett rundt. Men ingen rører et barn! Den som forgriper seg på et barn, er den
laveste og simpleste av alle skapninger og fortjener ikke å leve. Gatens jus
vil innhente vedkommende umiddelbart, og han vil bli drept. Dersom de kommer
over et barn som har gått seg bort i Gamlebyen, vil de gjøre alt de kan for å
få barnet bragt tilbake til sine foreldre, inkludert å bringe barnet til
israelsk politi for å få hjelp. Etter en stund kommer vi
frem til Via Dolorosa og følger denne til Oppstandelseskirken. Følelsen ved å
være her igjen, er like sitrende som da jeg var her for 16 år siden. Det er en
helt spesiell opplevelse å vite at etter all sannsynlighet var det innenfor
denne kirkens vegger både korsfestelsen og oppstandelsen fant sted[31].
Innvendig er kirken et virvar av kapeller tilhørende den romersk-katolske, den
ortodokse, den armenske, den syriske, den assyriske og den koptiske Kirke. Ved
inngangen til selve graven står det flere sett med lys. Størrelsen varierer
med den enkelte kirkeavdelings eierandel i bygget[32].
Inne i graven rår det fullstendig taushet, og det faller helt naturlig å be en
bønn og takke Gud for Kristi oppstandelse før man går ut igjen. Fra Oppstandelseskirken
begir vi oss i retning Tempelet og Vestmuren. Det er greit å finne frem, men
for å komme ut på plassen foran Vestmuren[33]
må vi gjennom en kontrollpost der alle bager blir undersøkt på samme måte
som på en flyplass. I tillegg må vi gå gjennom en metalldetektor. Har tar man
ingen sjanser på eventuelle terrorhandlinger fra palestinsk side. Eivor som
gikk i shorts må ta på seg et knelangt knytteskjørt[34].
Shorts regnes som uanstendig. Ute på plassen patruljerer tungt væpnet grønt
politi[35]. Det er kun guttene og
jeg som får komme ned til plassen nærmest Vestmuren. Kvinner har ingen adgang[36].
Her vrimler det med ultra-ortodokse jøder med sine svarte kapper og hatter og
sine hengekrøller. Guttene synes de ser ut som de er gått fullstendig fra
vettet der de står og rugger frem og tilbake i bønn. Vi begir oss innover i
tunellen under den inntilliggende bebyggelsen. Det er som å begi seg inn i en
maurtue. Med få unntak er det kun "svarthatter" og "hengekrøller" her inne, og
fiendtligheten er til å ta og føle på. Jeg føler det samme ubehaget som jeg
følte da jeg var her i 1983, og det er godt å komme ut igjen. Jeg kan se at
det har gjort inntrykk på guttene også. Etter en stund begir vi
oss opp på selve tempelhøyden. Store skilt forteller at det er forbudt for jøder
å gå opp på tempelhøyden[37].
Igjen må vi gjennom sikkerhetssjekk, men denne gangen er det jødisk terrorisme
man er på vakt mot[38].
Men nå er heller ikke knyteskjørtet Eivor fikk nede på templeplassen
tilstrekkelig, og det må byttes ut mot et fotsidt. Vi får ikke lov til å ta
med fotobagene inn i el Aqsa-moskeen. Dette forbudet ble innført etter at en
europeisk Israels-sympatisør hadde fått med seg sprengstoff inn i moskeen for
en 10 års tid siden. Det er i det hele tatt tydelig at sikkerhetstiltakene på
både den ene og den andre siden er betydelig skjerpet siden jeg var her sist.
Ved inngangen til klippedomen står det store skilt som forteller at ”usømmelig
fremferd” ikke er tillatt. At jeg holder armen rundt Eivors skulder mens jeg
skal forklare noe for henne, er tydligvis usømmelig nok, og jeg får klar
beskjed om å ta armen vekk fra henne. Akk ja!
Eivor hadde ytret ønske
om å få se den store menora’en[39]
ved Knesset. Å finne frem var lett, og det var ikke noe
problem å parkere
bilen i nærheten. Vi kom ikke helt frem til selve parlamentsbygningen. Den var
avsperret med solide gjerder. Oppkjørselen var også sikret med kraftige
sperringer, bl.a. piggbelter som ville flerre dekkene av en bil som prøvde å
forsere sperringene, og kontrollposter med ”grønt” politi. Jeg var
overrasket over at politisoldatene sa ja til at jeg kunne fotografere
sperreanordningene. Da Torunn var i
Jerusalem i 1996, kjøpte hun med tre stolaer til meg, hvit, rød og grønn.
Denne gangen hadde jeg bestemt meg for at jeg ville komplettere settet med lilla
– og om mulig: svart, og dro tilbake til Gamlebyen for å se. Asgeir ble med
meg, og vi var innom ganske så mange forretninger før vi fant en lilla som både
var pen i fargen, og som ville passe sammen med dem jeg allerede hadde. Ved en
tilfeldighet fikk vi også øye på en svart stola med et mønster som skilte
seg helt ut fra alt vi hittil hadde sett. Asgeirs dom var like klar som
umiddelbar: Den måtte jeg kjøpe. Og ja, den var helt spesiell, og vi så ingen
som i det hele tatt liknet, noe sted[40]. Da stolaene var kjøpt,
valgte Asgeir å gå tilbake til hotellet, mens jeg ønsket å rusle rundt en
stund til. Denne rusleturen førte meg til det sørøstre hjørnet av Gamlebyen
der tradisjonen vil ha det til at kong David er begravd. Stedet er på jødiske
hender, og for å slippe inn kreves det at man har på seg en jødisk yarmulka[41]
eller et annet passende hodeplagg[42].
Det er ikke stort å se der inne, annet enn et par jødiske menn som står og
ber. Hvor gammel tradisjonen som knytter kong Davids grav til dette stedet, er,
aner jeg ikke, men jeg antar at gehalten i det er den samme som i de fleste
stedene knyttet til Jesu liv og virke: Det konkretiserer historien, og så er
det ikke så farlig hvor vidt Abraham virkelig ble begravd her eller et annet
sted i nærheten. Men det våger jeg ikke å si til den jødiske guiden som har
hengt seg på meg. Han skal også vise meg ”stedet der Jesus innstiftet
nattverden”, og tar meg med til et hus i nærheten. Og ganske riktig er det
også her en tradisjon som knytter stedet til Jesu samvær med disiplene på Skjærtorsdag,
men denne tradisjonen har ikke vært sterk nok til at det er blitt bygd noen
kirke på stedet, og huset vi befinner oss i, eksisterte definitivt ikke på
Jesu tid. Jeg tar imidlertid et bilde, og så har jeg fått nok. Nå vil jeg bli
kvitt fyren og komme meg tilbake til Oppstandelseskirken. Han protesterer vilt,
for han er ikke ferdig med å vise meg rundt, og dessuten kommer jeg ikke til å
finne veien tilbake på egen hånd. Da det endelig går opp for ham at jeg mener
alvor, skal han plutselig ha betalt for sine påtvungne tjenester, hele 100
shekel – for å ha mast seg innpå meg i 20 minutter! Jeg byr ham
tiendeparten, og meget fornærmet tar til slutt han pengene og forsvinner. Lærdom:
Bli kvitt dem med én gang! Da jeg kom tilbake til
Oppstandelseskirken[43]
hadde jeg en underlig opplevelse: Jeg kjenner plutselig en hånd på skulderen,
og da jeg snur meg, ser jeg rett inn i ansiktet på en kraftig ortodoks prest.
”I know you, father,” sier han og fortsetter: ”One late evening many years
ago you come here alone, and we pray together.” Langsomt går det et lys opp
for meg, og jeg husker ansiktet hans[44].
”Det er jo over 16 år siden”, sa jeg overrasket. Joda, bekreftet han og
fortalte at de lokale, ortodokse kristne ikke var vant til at utenlandske
kristne i det hele tatt la merke til dem, langt mindre brød seg om å be sammen
med dem. Den stunden vi hadde bedt sammen den gangen, hadde gjort så stort
inntrykk at han uten videre kjente meg igjen etter alle disse årene! Det skulle være
gudstjeneste i den romersk-katolske delen av kirken, og jeg bestemte meg for å
overvære denne. Gudstjenesten var på italiensk og ble forrettet av en kardinal
fra Italia. Jeg forsto ikke alt, men jeg kjenner jo liturgien, og det jeg forsto
av prekenen, hørtes bra og evangelisk ut. Jeg rakk såvidt å ta imot
nattverden, og så måtte jeg løpe for å holde avtalen med Nabil. Før vi dro til
Gamlebyen hadde vi ringt Nabil og blitt enige om å møtes på hotellet på ved
18-tiden, og gjensynet mellom ham og Torunn var hjertelig. Vi ble sittende en
stund og prate, og han fortalte litt om situasjonen for palestinerne generelt og
for seg selv spesielt. Han er sjefsredaktør for de arabiske nyhetssendingene i
israelsk TV, den eneste palestineren som har oppnådd en ledende stilling i den
israelske mediaverdenen – og han er ikke engang israelsk statsborger. I likhet
med mange andre palestinere i de områdene Israel erobret i 1967, har han
beholdt sitt jordanske statsborgerskap, selv om hans jordanske pass er gått ut
for lengst, og han kun kan reise utenlands på midlertidige papirer. Før han
gikk, inviterte han oss til middag neste dag. Da han spurte hva vi hadde lyst på
å spise, var Torunn helt klar på at hun gjerne ville ha ”upside down”[45].
Med et smil fortalte Nabil at kona hans hadde sagt på forhånd at Torunn kom
til å ”bestille” akkurat den retten. Torsdag 14.05:Idag sto Betlehem på
programmet. På kartet så veien grei ut, men veiskiltingen var ikke helt på
topp, og vi klarte å bomme i et veikryss. Dermed rotet vi oss først inn i et
palestinsk boligområde, og før vi visste ordet av det, befant vi oss i en av
de omstridte israelske bosetningene utenfor Jerusalem. Hvor vi befant oss i
forhold til der vi trodde vi skulle være, ante vi ikke, men til slutt fant vi
et menneske som kunne nok engelsk til å geleide oss på rett vei igjen. Vi kom frem til slutt,
men å finne en parkeringsplass var slett ikke så enkelt. Til slutt allierte vi
oss med noen palestinske gutter som sa seg villige til å passe på bilen mot en
liten godtgjørelse, og da vi kom tilbake, sto de fremdeles vakt ved den håndfullen
biler de hadde tatt på seg ansvar for, deriblant vår. Hele situasjonen i
Betlehem virket langt mer avslappet og optimistisk enn jeg kan huske fra 1983.
Torunn har ikke vært her før, for da hun var i Jerusalem i 1996, var
situasjonen så spent at hele Vestbredden var fullstendig avsperret. Byen var
preget av nybygg og oppussing og restaurering av eldre bygninger. Bygningene
tilknyttet de palestinske selvstyremyndighetene var lett synlige i bybildet, og
på både disse og andre større bygninger sto det plaketter som fortalte
hvilket land som hadde betalt for byggingen eller oppussingen. Fødselskirken har hatt
en turbulent historie. På 800-tallet ble den brukt som stall av persiske
soldater som hadde erobret det meste av Midt-Østen. Etter at perserne var
drevet bort igjen, bestemte man seg for å mure igjen den store hoveddøren,
slik at det aldri mer skulle være mulig å få en hest inn i kirken, og idag er
der bare en smal dør, så lav at de fleste voksne mennesker må bøye seg for
å komme inn. Gulvet i kirken ligger idag en god meter høyere enn det
opprinnelige, men gjennom noen luker kan man se ned til det opprinnelige gulvet
med sine vakre, bysantinske mosaiker. Selve Fødselsgrotten[46]
ligger én etasje ned under kirkens hovedalter. Stedet der man mener krybben
skal ha stått, er markert med en stor sølvstjerne i gulvet, og like bortenfor
ligger den sidegrotten der tradisjonen mener at familien bodde under oppholdet i
Betlehem. Også lutheranerne, den største protestantiske kirken blant
palestinerne, har sin Fødselskirke like i nærheten, på andre siden av
Krybbeplassen. På veien tilbake til
Jerusalem var den israleske grensekontrollen langt strengere enn da vi kom
nordfra. Denne gangen ble passbildene sjekket, og bilen ble kontrollert for å
sikre at vi ikke hadde med noen skjulte passasjerer. Den grundige kontrollen
skyldtes nok at dagen er Israels nasjonaldag, den datoen det daværende britiske
mandatet[47]
opphørte, og staten Israel ble erklært i 1948. Da vi kom til hotellet,
ble jeg stående og prate litt med Robert, dørvakten som vi hadde fått veldig
god kontakt med. Han hadde lagt merke til at jeg kunne en del fremmedspråk, men
denne gangen mente han at han skulle kjøre meg fast, og, vel vitende om at jeg
ikke snakket hebraisk, pekte på en mann han hadde snakket med: ”Den mannen
kan du ikke snakke med, for han forstår ikke hverken engelsk elleer tysk, bare
hebraisk og sitt eget morsmål!” Det var jo en utfordring, og jeg tok den.
Hvor kom mannen fra? Romania. Aha! Snakker du russisk? Ja, det gjorde han.
Ansiktsuttrykket til Robert var bare helt kostelig. Etter at vi hadde hvilt
stelt oss litt, bar det avgårde til Nabil og familien på Oljeberget. Det viste
seg å ikke være så enkelt. Det vrimlet med skolebarn og andre som skulle
feire nasjonaldagen, og store deler av sentrum var avstengt, og når israelsk
politi stenger en vei, da gjør de det grundig. Det var plett umulig å komme
gjennom. Vi gjorde flere forsøk, bl.a. på å forklare politiet at vi var
ventet til middag hos en familie på Oljeberget, men det nyttet ikke. Veiene var
og ble stengt. Hvem sa at Gud ikke
sender engler i vår tid? I vårt tilfelle kom englene i form av to unge
palestinske menn i en hvit mercedes uten registreringsskilter. Gjennom fattige
palestinske boligstrøk og smale, kronglete gater gjorde de først ett forsøk på
å finne et smutthull, så et til inntil de bestemte seg for å lede oss rundt
til baksiden av Oljeberget. Etter hvert begynte jeg å kjenne meg igjen. Vi var
på vei til Betania, der Jesus vekte opp Lasarus[48].
Etter en stund pekte sjåføren opp en sidevei, og så forsvant de i en støvsky
i retning Betania, uten at vi fikk anledning til hverken å si takk eller å gi
dem noen form for påskjønnelse for hjelpen[49].
Den veien vi nå skulle opp, gikk jeg for 16 år siden, og jeg husker jeg takket
Gud for at jeg ikke var nødt til å kjøre den! Veien er bratt, smal, svingete
og omgitt av høye murer. Jeg er slett ikke sikker på at vi ville se det
tidsnok, hvis noen plutselig skulle komme ut fra en av portene, og hvis vi
skulle møte en bil her, ville det ikke være mulig å komme forbi, og tanken på
å måtte rygge ned igjen fristet ikke i det hele tatt. Oppover gikk det, helt
opp til Betfage, der Jesus fant eselfolen Han red inn i Jerusalem på Palmesøndag[50].
Der kom vi over på en bredere og ikke på langt nær så bratt vei. Da gjensto
det bare å finne veikrysset der vi skulle møte Nabil. Han hadde flyttet siden
Torunn var her sist, men avtalen var at vi skulle møtes i et kryss like ved den
gamle leiligheten. Etter en liten stund kjente Torunn seg igjen, og ganske
riktig, der sto Nabil og ventet. Vebjørn hoppet over i hans bil, og vi fikk
Nabils sønn i vår, og så bar det tilbake i retning Betfage. Like før Betfage
tok vi av. Først gikk det litt oppover. Deretter gikk det nedover, og så gikk
det veldig nedover. Hadde jeg ikke sett Nabil kjøre ned først, er jeg ikke
helt sikker på om jeg hadde tatt sjansen. Men jeg kjørte ned – og skarpt inn
til høyre, og dermed var vi fremme. Nabils kone, Hannah viste like hjertelig
gjensynsglede som Nabil selv i møte med Torunn, og vi andre følte også
hjertevarmen i den velkomsten vi fikk. Inne var det dekket opp til middag, og
flere andre slektninger som bodde i huset kom og spiste sammen med oss. Forhjulsdrevet bil og
bratt grusbakke er ingen god kombinasjon, og jeg var lite lysten på å kjøre
opp bakken fra huset til Nabil. Jeg foretrakk å rygge opp. Èn av guttene tok
oppstilling i bakken, den andre på toppen, og da de ga klarsignal, ga jeg
fullfart baklengs opp mens grusen sprutet fra forhjulene. Torunn foretrakk å gå
opp og vente på meg på toppen. Etter det Torunn husket fra sist, var den veien
der Nabil hadde ventet på oss, den korteste veien ned igjen fra Oljeberget. Men
dit kom vi ikke. Hele det området var nå avstengt og fullt av festende
israelere. Det var bare ikke snakk om å få komme gjennom. altså måtte vi kjøre
rundt. Veien ned igjen til Betania fristet ikke, så vi fortsatte vestover
Oljeberget og fant en vei som gikk i retning Ramallah, og etter en stund kom vi
ned på den samme hovedveien som vi hadde kommet da vi kom fra Nablus, og kom
uten flere problemer kom tilbake
til Jerusalem. Fredag 15.05:
Massada i den sørlige
enden av Dødehavet, ikke så langt fra der man mener at byene Sodoma og Gomorra
må ha ligget, har en helt spesiell betydning for israelsk historie[51],
og en tur dit hører med. Pga. den dramatiske historien var det også et av de
stedene guttene hadde ytret ønske om å komme til. Fra Jerusalem gikk veien
øst- og nedover. Selve Jerusalem ligger ca. 300 m.o.h., og vi skulle så langt
ned som 400 m.u.h.![52]
Etterhvert forsvant bebyggelsen, og vi kom inn i et virkelig ørkenområde
der de eneste sporene av liv utenom veien var noen fattigslige beduinleirer.
Like ved Jeriko svingte vi sørover langs Dødehavet. Her og der ser vi mer
eller mindre tørre trær, og vi kan lure på hvordan noe i det hele tatt kan
klare å vokse i et så varmt og tørt område. Et par steder ser vi likevel
oaser som er bygd ut til frodige jordbruksområder. Det meste som dyrkes her, er
dadler. Et sterkt ønske om å bade i Dødehavet er ikke til å
komme forbi[53],
og etterhvert fant vi et sted i nærheten av kibbutzen Ein Ged. Sanden på
stranden var varm! – og vannet var salt. Det sved i alle sår og porer i
kroppen. Jeg hadde et sår med en antydning til betennelse i, men etter et drøyt
kvarter i vannet var ethvert spor av betennelse fullstendig borte vekk. Torunn er ikke særlig
glad i taubaner, men da hun så alternativet, valgte hun likevel
taubanen. Asgeir ønsket å gå, og jeg slo følge med ham. Jeg skal innrømme
at det røynet på i solsteiken, men opp kom vi. Utsikten fra Massada er
fantastisk[54].
Med kikkert kan vi se over til Jordan i øst og ned til området der Sodoma og
Gomorra skal ha ligget[55],
i sør. På vestsiden ser vi restene av den romerske rampen, og rundt hele
fjellet er beleiringsmuren med militærforlegninger og fangeleirer lett å se.
Herodes den stores palass har definitivt ikke vært noen fattigmannsbolig! Her
er mosaikkbelagte gulv, sentralvarme, badekar og vannklosett! Der har vært
synagoger[56],
soldatkaserner, offisersboliger og opptil flere palasser. For oss som kristne er Qumran, beliggende litt lenger nord på Dødehavskysten langt viktigere enn
Massada. På Jesu tid var Qumran sentrum for den gammelisraelittiske bevegelsen
som avviste den nye, geografiske og nasjonalistiske tolkningen[57]
av de gammeltestamentlige løftene. Igjen er det utrolig at det faktisk har bodd
mannesker her, ganske mange mennesker til og med.
Men på nært hold ser vi noe
av hemmeligheten. I en kløft i fjellet er det frodig grønt. Dette er et
elveleie, selv om det er uttørket nå. Vegetasjonen røper imidlertid at det
ikke er helt tørt, og elven finnes fremdeles under overflaten. Den begynner
langt oppe i fjellene, i nærheten av Jerusalem, og i regntiden svulmer den opp
og går stri. Så gjelder det bare å klare å ta vare på vannet til neste
regntid kommer[58]. På tilbaketuren begynte
det å nærme seg solnedgang, og vi satte farten opp, for jeg ville gjerne at de
andre skulle få oppleve sabbatskvelden ved Tempelmuren. Jeg husket fra sist det
fantastiske folkelivet med dansende yeshiva-studenter[59]
og religiøse jøder i sine fineste festdrakter. Vi rakk det med et nødskrik.
Dessverre var ikke folkelivet fullt så fargerikt som jeg husket det fra 1983,
enten fordi hukommelsen har spilt meg et puss, eller fordi vi den gangen var der
på en eller annen spesiell festdag[60].
Der var bl.a. ikke så mange av de dansende studentene, men de ytterliggående
religiøse var det, og i anledning sabbaten var mange av de svarte hattene
byttet ut med store, pelskantede hatter og de svarte frakkene med sølvglinsende
silkefrakker som i våre øyne mest likner på morgenkåper. I tillegg var mange
av langbuksene skiftet ut med knickers og hvite silkestrømper. Det er som
klippet ut av bilder vi har sett fra øst-europeiske jødekvarter og
–landsbyer for 100 år siden. Og på mange måter lever de mentalt der
fremdeles. Det moderne samfunn vil de ha minst mulig med å gjøre. Vi var etterhvert begynt
å bli ganske så sultne. Hvor skulle vi finne mat en fredag kveld? Det måtte
bli et eller annet sted i Gamlebyen, for i det jødiskdominerte Vest-Jerusalem
ville absolutt alt være stengt nå etter at sabbaten var inntrådt. Men også i
de kristne og muslimske delene av Gamlebyen fant vi bare stengte restauranter.
Vi passerte en saftselger som vi et par ganger hadde kjøpt frisk juice av, og
han lurer på vi er tørste idag også, men vi svarer som sant er, at denne
gangen er det ikke drikke vi vil ha
drikke, men mat, hvorpå han ber oss vente et øyeblikk mens han løper og får
tak i en kamerat av seg som driver en liten restaurant litt oppe i en sidegate.
Som alle andre har han stengt for dagen, men på kameratens oppfordring åpner
han restauranten sin ene og alene for oss. Kokken ble også tauet inn, og vi
overlot til restauranteieren å velge ut hva vi skulle spise. Det var det minste
vi kunne gjøre. Han spurte forsiktig om vi spiste arabisk mat, eller om vi
skulle ha europeisk. Da vi fortalte at vi likte arabisk mat svært godt, lyste
han opp, og maten som kom på bordet, var både velsmakende og rikelig. Dyrt var
det heller ikke. Kan du annet enn å bli glad i slike mennesker? Så bar det ivei til
Oljeberget igjen, denne gangen for å besøke mor Fatima[61].
Hun har tidligere besøkt oss i Larvik sammen med resten av familien, og både
den gangen og da Torunn var i Jerusalem for 3 år siden, fikk hun og Torunn
spesielt god kontakt, til tross for at de ikke hadde noe felles språk. Nabils
to søstre bodde sammen med moren i en ny og moderne leilighet, og den ene av
dem er berømt/beryktet for sine egenskaper innen prutingens edle kunst[62],
men da hun fikk høre hvordan Vebjørn gikk sin seiersgang fra butikk til
butikk, innrømmet hun at hun hadde funnet sin overmann. Hun utnevnte ham til
ærespalestiner og bestilte ham til
neste handletur på byen. Lørdag 16.05:Idag er siste sjansen
til å gå i Gamlebyen. Det var fremdeles en del gaver vi skulle kjøpe. Eivor
ville bl.a. kjøpe med t-skjorter til noen av vennene sine hjemme. Vi visste at
t-skjorter kostet 25 shekel i fastprisbutikkene i Vest-Jerusalem, og var enige
om at skulle det bli noen handel, skulle prisene lenger ned enn som så. Vi
bestemte oss for en forretning som så ut til å ha et godt utvalg, og som også
trykte motiver på oppfordring mens man ventet.
Til slutt kom vi ned i 15 shekel pr. t-skjorte, og innehaveren satte
igang med å lage de tekstene vi ønsket på dem. Mens han holdt på, kom det
inn to amerikanske jenter i begynnelsen av 20-årene. De gjorde omtrent alle de
tabbene som står i boka – og noen som ennå ikke er kommet på trykk! For det
første kom de rett inn og begynte å snakke hebraisk til innehaveren, en
palestiner. Sånt gjør man bare ikke, og han ”forsto ikke” hva de sa.
Etterhvert gikk de over til engelsk og gikk rett på sak: De skulle ha noen
t-skjorter; hvor mye koster det? - men plutselig ”forsto ikke” innehaveren
engelsk heller. Jentene gikk over på tegn og fakter og fikk etterhvert oppgitt
en pris som lå fire ganger så høyt[63]
som det vi skulle betale. Vi syntes litt synd på dem og ga dem et lynkurs i
skikk og bruk i arabiske butikker. Butikkinnehvaren moret seg kostelig, og etter
en stund forsto han plutselig engelsk igjen og forklarte at det faktisk er uhøflig
å opptre slik, både å snakke språket til det palestinerne opplever som en
undertrykkende okkupajonsmakt, og å gå rett på sak, slik de hadde gjort. Men
han skulle vise velvilje og la dem få t-skjortene sine til samme pris som vi
skulle gi. Jentene rødmet, lovte å ta lærdom av hendelsen og takket for
velviljen. Da de to amerikanske
jentene gikk ut av butikken, ble de anropt av en gammel palestiner som satt
utenfor og røykte vannpipe: ”Hi, young ladies, you left something behind you!”
Innehaveren av t-skjortebutikken flirte: Bare vent! Han kommer til å si at de
har satt igjen fotsporene sine. Og ganske riktig: Jentene kom tilbake og så seg
forvirret rundt, men kunne ikke finne at de hadde lagt igjen noe som helst. Hva
da? ”Your footprints!” Den ene
amerikaneren tok poenget og lo hjertelig; den andre ble sur. Da vi gikk, kom vi
den gamle i forkjøpet og fortalte at vi visste godt at vi satte igjen
fotsporene våre. Han tok den men en rungende latter og ønsket oss en god dag
videre. Torunn og Eivor dro
tilbake til hotellet, mens guttene og jeg ble værende i Gamlebyen for å gjøre
noen siste innkjøp. Vi skulle bl.a. kjøpe noen Jesus, Maria og
Josef-skulpturer som vi dels skulle gi bort, dels ha som juledekorasjoner selv.
Etter litt leting fant vi en forretning som så lovende ut, og etter de
innledende rundene kom varene på bordet. Vi plukket ut seks stykker som vi
likte, og så begynte prutingen. Selgeren begynte på 2.500 shekel, vi på 750.
Da vi nærmet oss 1000 shekel spilte Vebjørn rollen sin så overbevisende godt
at det var en fryd! Vi endte på 1050. Mens vi gjorde opp, stakk Vebjørn litt
lenger ned i gaten for å hente et sjakksett han hadde vært og forhandlet[64]
om mens vi andre hvilte etter turen til Betlehem i forgårs. Vi hadde også lovet
Moses å stikke innom for å si farvel før vi reiste hjem. Igjen ble vi
sittende og prate en stund, og da vi reiste oss for å gå videre, kom han med
et Jerusalemskors[65]
i sølv. Det var en gave til Eivor. Da slo det meg plutselig at et gullkors
kunne være en fin konfirmasjonspresang til henne, og til Moses’ store
overraskelse sa jeg at jeg gjerne ville kjøpe et slikt kors. Det var tydelig at
han hadde avskrevet oss som betalende kunder. Vi endte med et nydelig kors i 18
karat gull[66].
Jeg gleder meg til å gi Eivor det på konfirmasjonsdagen. Også Vebjørn kjøpte
noen smykker for å ha som gaver. Ettermiddagen tilbragte
vi hjemme hos Nabil og familien. Det var vemodig å ta farvel. Hvem vet om vi
noensinne møtes igjen? Før vi tok kvelden, var
Vebjørn og jeg nede for å si skikkelig farvel til Robert. Vi hadde tatt vare på
to bokser med norsk laks i fløtesaus som vi ga ham i avskjedspresang. Dette
satte han stor pris på. Etter en liten prat, dro vi opp igjen på rommet, men i
heisen kom jeg på at han burde vite at det var fløtesaus på laksen, så han
ikke gjorde noe som kunne skape en konflikt for ham i forhold til jødiske
spiseforskrifter. All tekst på boksen var kun på norsk. Ned igjen. Roberts
reaksjon var en buldrende latter: ”Do I look like a kosher man to you?”
Spiseforskriftene kunne svarthattene og hengekrøllene overholde. Det
interesserte ham overhodet ikke, og ingen forskrift skulle hindre ham i å nyte
gaven han hadde fått. Denne kvelden satt en gruppe ungdommer fra et amerikansk pinsesamfunn og sang stillferdig på Sions-plassen. De sang en blanding av amerikanske og israelske folkeviser, spedd opp med noen evangeliserende sanger. Mange, særlig ungdommer, stoppet opp og lyttet til dem, noe som tydeligvis irriterte de ytterliggående religiøse jødene. En del av dem prøvde å få folk til å gå videre ved å informere dem om at de ble utsatt for et misjonsfremstøt, men de fleste, spesielt ungdommene, ble stående. Særlig én kar i 40-50-årene var aktiv og prøvde flere ganger å skyve folk til å gå videre, noe som ved et par tilfeller nesten uviklet seg til håndgemeng. Vebjørn tok et bilde av mannen hvorpå han vendte seg mot Vebjørn og forsøkte å få tak i kameraet mens han ropte "Gestapo, Gestapo!". Jeg så meg nødt til å gå imellom og ga klar beskjed om at hvis han hadde tenkt å gå løs på sønnen min, måtte han ta meg først. Han trakk seg da tilbake, og jeg fulgte opp med å kreve at han ba Vebjørn om unnskyldning med henvisning til at Vebjørns oldefar faktisk hadde vært ett av Gestapos talløse ofre. Dette nektet mannen, men spurte om vi var jøder. Til det var bare å si at det ikke angikk saken, men at han selv var en mann uten ære, hvis han ikke ville be om unnskyldning. Det var tydelig at jeg traff et ømt punkt, vel vitende at påstanden antakelig er den groveste fornærmelse man kan komme med i Midt-Østen. Men unnskyldningen satt langt inne, og han prøvde å hisse de omkringstående på oss. Vi begynte å vurdere en retrett til hotellet da det plutselig dukket opp en myndig mann i begynnelsen av 30-årene og sa at han skulle ta seg av dette. Den religiøse aktivisten fikk klar beskjed om at han hadde forbud mot å oppholde seg på Sions-plassen resten av kvelden, og at han ville bli arrestert dersom han ikke forsvant derfra umiddelbart. Samtidig var det også kommet til et par "grønne" politifolk, og mannen trakk seg unna. Senere på kvelden så vi ham i utkanten av Sions-plassen der han prøvde å peke oss ut for et par "svarthatter". Mannen som hadde kommet oss til unnsetning, ble stående en stund og prate, før han plutselig sa at han måtte videre. Det var noe trøbbel lengre oppe i gaten. Fra de omkringstående, fikk vi vite at denne mannen tilhørte det israelske hemmelige politiet, Shin-Bet. Flere av de omkringstående ville imidlertid prate med oss, og de ga veldig klart uttrykk for at de satte pris på at noen hadde våget å ta til motmæle mot en av de religiøse ekstremistene som, som flere ga tydelig uttrykk for, har altfor stor innflytelse i samfunnet, spesielt i Jerusalem. De ga også uttrykk for forundring over at min bestefar hadde dødd i tysk konsentrasjonsleir uten å ha vært jøde. Dt inntrykket de var blitt matet med gjennom sin skolegang, var at kun jøder ble drept i konsentrasjonsleirene. Etter hvert som samtalen fortsatte, og jeg fortalte om både sigøynernes holocaust, planene om å utrydde 30 millioner slavere samt NN-leirene, reagerte de med åpent sinne, ikke mot oss, men mot et skolesystem som de opplevde at haddee ført dem så ettertrykkelig bak lyset. Søndag 17.05:Det er litt rart å være
langt hjemmefra idag, ingen flagg, ingen musikkorps og ingen barnetog, men
heller ikke noe av alt ståket og styret som preger denne dagen hjemme. Vi skal
imidlertid hjem idag, så vi får i det minste med oss slutten av dagen i Norge. Vi måtte dra tidlig fra
hotellet og valgte å ta frokosten i bilen. Torunn ”lånte” en teskje på
hotellet, og så var det bare å komme seg avgårde. Så tidlig på dagen var
det ikke så varmt, og veien mellom Jerusalem og Tel Aviv er en god, moderne
motorvei, selv om en del av bakkene er ganske så bratte. Høydeforskjellen
mellom Jerusalem og kysten er påtakelig. Vel fremme på Ben
Gurion-flyplassen leverte vi fra oss bilen og fikk tilbake kvitteringen for
Visa-garantien, og så begynte moroa: Sikkerhetskontroll! Det var ikke snakk om
å få sjekket inn før vi var sikkerhetsklarert[67].
To unge sikkerhetsoffiserer stoppet oss og begynte å spørre oss ut. Til deres
store skuffelse fant de ikke noen hull i svarene våre, ei heller da de gikk løs
på Asgeir som hadde vært på toilettet da vi andre ble utspurt. Men da vi på
spørsmålet om vi hadde vært hjemme hos noen, fortalte at vi flere ganger
hadde besøkt en palestinsk familie på Oljeberget, været de bytte. Jeg måtte
skrive ned Nabils navn, hvilket jeg gjorde med latisnke bokstaver. Jeg måtte
bare beklage at jeg ikke kunne skrive det på arabisk, men jeg skrev det på
hebraisk og fortalte at det israelske informasjonsministeriet skrev det slik i
pressekortet hans. Hadde jeg husket å fortelle at mannen var sjefsredaktør for
de arabiske nyhetssendingene i israelsk TV? Ooooppsan! Vi ble bedt om å vente mens
de konfererte med to eldre sikkerhetsoffiserer, og etter et par minutter kom de
tilbake. Vi kunne passere. Bagasjen vår rørte de ikke. Torunn var direkte
skuffet! Da vi kom opp i
innsjekkingshallen, kunne jeg ikke dy meg: Rett under et stort røyking
forbudt-skilt, sto de to unge sikkerhetsoffiserene sammen med et par kolleger og
røykte. Jeg gikk bort og spurte med et smil om det var så å forstå at alle
regler og forskrifter i Israel var til for å ignoreres. De så uforstående på
meg, og da jeg pekte på skiltet, rødmet de og slukket røyken. Barnslig? Ja,
men det gjorde godt! Denne gangen fikk vi mat
på flyet! Jeg hadde jo varslet at jeg pga. allergi måtte få mat uten svin, og
jeg ble servert kosher-mat med høytidelig rabbinsk sertifikat, så jeg skulle være
helt på den sikre siden. Og da vi kom til Kastrup, var det ikke så lange tiden
før vi kunne gå ombord i Wiederøe-flyet til Torp. Endelig fikk vi føling med
nasjonaldagen. Det var norsk røkelaks og spekekjøtt og det hele. En
flaggsmykket flyplass tok imot oss, og utenfor ventet Øyvind med bil. Det er
godt å ha venner! Epilog:Turen var vellykket fra
begynnelse til slutt, og det er ikke tvil om at den har styrket samholdet i
familien. Den ga også mersmak, og særlig Asgeir snakker om at han gjerne vil
tilbake igjen hvis og når anledningen byr seg. Det er hyggelig å høre ham si
at han gjerne kan tenke seg å ha meg med. Litt vemodig er det å
tenke på at dette kanskje er siste gangen vi drar samlet på ferie alle fem,
samtidig som de gode minnene fra turen langt overskygger vemodet. Og det er nå
engang slik at barna vokser opp og lever sitt eget liv. Det skal være slik! [1]
Det gikk riktignok rykter om at Jassir Arafat ensidig ville proklamere
opprettelsen av en palestinsk stat på Vestbredden og i Gaza i begynnelsen
av mai, men kjennere av situasjonen mente han antakelig ville vente og se an
utfallet av valget 19. mai. Sannsynligheten var stor for at Yehudi Barak fra
Arbeiderpartiet ville avløse den reaksjonære nasjonalisten Netanyahu som
statsminister. Hvis Arafat kom med sin statserklæring før valget, ville
han risikere at de israelske velgerne reagerte med å gi den etterhvert både
politisk og kriminelt belastede Netanyahu fornyet mandat. Det ville
palestinerne overhodet ikke være tjent med. Arafat ventet, og Barak og
Arbeiderpartiet vant valget. [2]
ILS 1,- = NOK 1,85. For enkelthets skyld regnet vi underveis med forholdet
1:2. [3]
Vi fikk siden bekreftet av Nabil at de sosiale støtteordningene for
funksjonshemmede ligger langt under det nivået vi er vant med fra Norge. [4]
For 20 år siden var 80% av befolkningen i Nazareth kristne. Idag er andelen
under 50% noe som skyldes dels en bevisst tilflytning av muslimer, dels en høyere
fødselsrate blant muslimene og dels at mange kristne palestinere er i ferd
med å gi opp og søker seg bort fra Midt-Østen. De kristne palestinernes
situasjon i klemmen mellom et stadig mer aggressivt Islam og en fiendtlig
innstilt israelsk stat er blitt stadig vanskeligere. Selv om Nazareth tilhører
selve Israel, har opprettelsen av den (sterkt muslimdominerte) palestinske
selvstyremyndigheten gjort de kristne palestinernes situasjon enda
vanskeligere. De kristne har lenge utgjort den intellektuelle delen av den
palestinske kampen for selvstendighet, men det virker som om det muslimske
flertallet systematisk skyver de kristne til side nå når de øyner
muligheten for å oppnå en selvstendig stat. Også de andre tadisjonelt
kristne, palestinske byene har hatt den samme befolkningsmessige
utviklingen. [5]
Av alle de stedene som knyttes til Jesu liv og virke, er det kun tre som kan
gjøre krav på historisk autensitet: Fødselskirken i Betlehem,
Oppstandelseskirken (Gravkirken) i Jerusalem og et sted på Oljeberget der
Jesus skal ha tatt avskjed med sine disipler før han ble tatt opp til
himmelen. Alle andre steder er utpekt lenge etterpå. Deres verdi er ikke
primært historisk, men illustrerende. I en tid der de fleste mennesker ikke
kunne lese eller skrive, var det viktig for Kirken å ha noe konkret som
kunne illustrere begivenhetene. Derfor valgte man å knytte hendelsene i
Jesu liv og virke til konkrete steder, og mange av de utpekte stedene viser
hvordan ting faktisk var den gangen. Det huset som vises under
Bebudelseskirken, og som kalles Marias barndomshjem, er et autentisk hus fra
tiden rundt Jesu fødsel. Men om det virkelig var her Maria bodde, og om det
virkelig var her hun fikk budskapet om at hun skulle føde Guds Sønn, er
det ingen som vet. Det samme gjelder det huset – eller den grotten, for de
fleste boligene i datidens Nazareth besto av grotter med et enkelt påbygg
foran ingangen – som kalles Den hellige families hus. [6]
- Harmageddon, der det endelige oppgjøret mellom Gud og Satan skal finne
sted når Kristus kommer igjen for å dømme levende og døde. [7]
Det var inngangspenger for å komme inn i Megiddo, som på de fleste andre
historiske stedene. Men vi kunne kjøpe en gjennomgangsbillett som gjaldt
til flere steder, inkludert taubanen opp til Massada, og det sparte vi en
god del på. [8]
1. Kong. 9,15. [9]
Arkeologene er uenige om hvorvidt dette er en kana’aneisk tempel eller et
tidlig israelittisk, men de fleste heller til det første. I så fall er
funnet om mulig enda mer interessant, fordi det viser at tempelet i
Jerusalem hadde en grunnplan som var helt vanlig i samtiden. Der finnes også
dem som mener at tempelet i Megiddo opprinnelig var kana’aneisk, men ble
overtatt av israelittene da de erobret byen. [10]
De israelske myndighetene er klar over problemet og prøver å finne andre løsninger
på vannforsyningsproblemet. Bl.a. arbeider man emd et prosjekt som går ut
på å bygge en tunnel fra Middelhavet til Dødehavet. Tanken er å avsalte
vannet fra Middelhavet samtidig som noe av vannet også vil kunne brukes til
kraftproduksjon. Konsekvensene for naturen rundt Dødehavet er imidlertid
ikke skikkelig utredet, og det er usikkert om planen noen gang vil bli
gjennomført. Det kan nok heller ikke gjennomføres uten et nært samarbeid
med myndighetene i både Jordan og en fremtidig palestinsk stat. [11]
- og mens vi var der, ringte plutselig mobiltelefonen min. Jeg hadde sendt
nonnene i St. Frans en melding om at jeg hadde vært på gudstjeneste i
Bebudelseskirken, og siden de ikke kjente igjen nummeret, var de nysgjerrige
på hvem meldingen kom fra, og ringte for å undersøke. Akk ja, verden er
blitt liten! [12]
Matt. 4,13; Mark. 2,1. [13]
Arkeologene har imidlertid funnet spor etter eldre bebyggelse under de nåværende
ruinene, og dette kan godt være fra Jesu tid. [14]
- en cichlide i Tilapia-slekten, nært beslektet med mange kjente
akvariefisker. Se f.ø. Matt. 17,24-27. [15]
- dog ikke på langt nær så gammel som en del av det jeg så i 1983. Den
gangen fantes det fremdeles biler fra 1950-tallet. Spesielt husker jeg en
buss fra 1952. Den trafikkerte strekningen Jerusalem-Jeriko, og eieren var
meget stolt av at han klarte å holde den i drift, noe han faktisk hadde god
grunn til å være! Denne gangen så ingen biler ut til å være stort eldre
enn ca. 20 år. [16]
Plasseringen av bosetningene er meget strategisk, både militært og med
hensyn til grunnvannsresursene. Israelerne har
med sine bosetninger kontroll over mer enn 75% av vannresursene, og
store deler av vannet ledes over på israelsk territorium, igjen en kilde
til vedvarende konflikt i området. Kontroll over vannresursene er et
hovedkrav fra palestinerne i videreføringen av fredsprosessen. [17]
- eller rettere sagt ruinene av byen Sebaste fra Jesu tid. Samaria var
hovedstad i Nordriket etter delingen av det gamle Israel, men på Jesu tid
ble det bygget en ny by etter gresk mønster oppå ruinene av det gamle
Samaria. Det er kun Sebaste som er gravd ut og tilgjengelig. [18]
- Bibelens Sikem (GT)/Sykar (NT). [19] 1. Mos. 33,18-19. [20] Joh. 4,4ff. [21]
90% av de kristne palestinerne er ortodokse, og Den ortodokse Kirkes
historie i området går ubrutt tilbake til den første kristne tiden.
Romerkirken etablerte seg i området første gang under korstogene på
1100-tallet. Likevel er de fleste stedene som knyttes til Jesu liv og virke
på romersk-katolske hender, noe som antakelig skyldes at romerkirken
tradisjonelt har vært langt dyktigere i sin markedsføring, samt at de har
hatt helt andre finansielle midler til rådighet enn de lokale kristne. [22]
Det trenger ikke bety at steinen kom fra Larvik. Samme steintypen finnes også
i Canada, Russland samt en del andre steder. [23]
Dessverre var ikke forseglingen helt tett, slik at der ikke var stort vann
igjen da vi kom hjem. Men krukken har vi som et minne. [24]
Dagens samaritanere teller bare et par hundre mennesker og er dirkete
etterkommere etter den del av befolkningen som ble igjen etter at assyrerne
og babylonerne hadde erobret henholdsvis nord- og sørriket og bortført de
ledende skiktene i befolkningen. Da judeerne vendte tilbake fra eksilet,
ville de hjemmeværende ikke akseptere den hellige skriftene som de
hjemvendte bragte med seg. Den dag idag anerkjenner samaritanerne kun de fem
mosebøkene som hellig skrift. Jesus
kritiserte samaritanerne for deres avvisning av den fortsatte åpenbaringshistorien,
men samtidig vedkjente han seg den samaritanske Messias-forventningen ved å
identifisere seg som Messias overfor den samaritanske kvinnen.
Samaritanernes Messias-forventning var av en helt annen art enn den som var
- og fortsatt er- vanlig i offisiell jødedom. Den tok utgangspunkt i 1.
Mos. 3,5 og manglet fullstendig det nasjonalistiske og politiske elementet
som etter hvert kom til å dominere offisiell jødisk Messias-forventning,
og som Jesus selv tok skarpt avstand fra. [25]
- Sionsplassen hotell [26]
Den nåværende Gamlebyen skriver seg fra 15- 1600-tallet. Det Jerusalem
Jesus kjente, ligger langt under dagens bakkenivå, og det opprinnelige
Jerusalem, dvs. den byen kong David erobret, lå utenfor det som idag kalles
Gamlebyen, nemlig i skråningen sør for Tempelberget. [27]
De religiøse aktivistene, som det er mange av nettopp i Jerusalem, lever på
mange måter helt på siden av samfunnet. Få av dem har inntektsgivende
arbeid, og de tilbringer størstedelen av dagen enten i en synagoge eller
ved Vestmuren. I den øvrige delen av befolkningen er de dypt og inderlig
upopulære og omtales ofte rett ut som snyltere. De er imdielrtid godt
organisert i egne politiske partier som gang på gang kommer i vippeposisjon
i Knesset og derfor har uforholdsmessig stor innflytelse i samfunnet. Mange
av dem er åpenlyst fiendtlig innstilt til alle andre enn sine egne tros- og
meningsfeller. [28]
I andre tilfeller var det sistehandelen som var den lykkebringende, så
argumentene skiftet alt ettersom. [29]
Vi fikk litt hetta da han tok to glass og smalt mot hverandre så det sang,
for å bevise at det virkelig var skikkelig krystall. Eivor lærte raskt å
skru av høreapparatet når han gjorde mine til å gjenta manøvren med
neste glassettet. Det gjorde så vondt i ørene hennes at hun etterhvert
valgte å gå utenfor sammen med Asgeir mens vi andre fullførte handelen. [30]
Handling i arabiske forretninger er en egen kunstart. Man går ikke inn og
sier at man skal ha sån eller sånn, hvor mye koster det? Da er man sikker
på å bli lurt trill rundt. Man skal begynne med en samtale om helt andre
ting, f.eks. hvor i verden man kommer fra, de lokale forholdene e.l. I vårt
tilfelle som norske var det gjerne Oslo-avtalen for utsiktene for den videre
fredsprosessen som ble temaet. Etter en stund blir man gjerne bydd på et
glass te eller arabisk kaffe (som i motsetning til annen kaffe, faktisk er
tilnærmet drikkelig!). Deretter spør handelsmannen om hva vi er
interessert i, og når vi da nevner hva vi ser etter, er det ikke de varene
som står fremst på hyllen som kommer på bordet. De er gjerne av dårlig
kvalitet og beregnet på lettlurte turistet. Nei, da kommer kvalitetsvarene
frem fra bakrommet. Det samme skjedde hvis vi på det tidspunktet sa at vi
bare var ute og så oss om. Da kom det gjerne frem en godbit handelsmannen
var stolt over å kunne selge, som glassene vi kjøpte. Så går det en
stund med å se på de fremsatte varene og gjerne sammenlikne med ting av
annen kvalitet, og så slenges det en pris på bordet. Fra nå av er det
alvor, og nå har gjerne handelsmannen fått selskap av en kollega, og den
andre ”snakker ikke engelsk, dessverre”. Spillet nå er ”good guy/bad
guy”, og det er alltid den første som er ”den snille”, men han som
”ikke kan engelsk” er ”den slemme”. Vi kunne også det samme
spillet, og det var vanligvis bare jeg som ”kunne engelsk”. De andre
”forsto bare norsk”. Særlig Vebjørn spilte den slemme rollen med stor
innlevelse og overbevisning. Han klarte seg også svært godt på egenhånd.
Jeg trodde jeg var god til å prute, men jeg er amatør i forhold til Vebjørn!
I det store og hele oppnådde vi ganske gode priser, og Nabil mente vi hadde
havnet der vi burde havne prismessig. Det hjalp utvilsomt at vi i løpet av
den innledende samtalen nevnte at vi kjente Tutunji-familien, og at familien
har besøkt oss i Norge. Det er helt tydelig en familie som står høyt i
anseelse, og et slikt bekjentskap antyder at vi også har mulighet til å få
sjekket priser og evt. få hjelp til å komme tilbake hvis vi er blitt
snytt. [31]
Stedet der kirken befinner seg, lå utenfor bymuren i år 33. Den
geografiske plasseringen i forhold til bymur og –porter stemmer med Det
nye Testamentes beskrivelse av Gogatas plassering. Først ved den neste
byutvidelsen på 40-tallet kom stedet innenfor bymuren. Det førte til at
samtlige graver i området måtte tømmes. Etter jødisk tankegang er en
gravplass et urent sted og må følgelig ikke finnes innenfor bygrensen.
Siden gravene var anlagt i huler, og likene ikke gravd ned i jorden, lot det
seg gjøre å flytte levningene etter dem som var gravlagt her. Dette er
forklaringen på at man ikke finner rester etter lik i området. Allerede i
siste halvdel av det første århundre ble den ene graven æret av de første
kristne som Jesu grav, og man samlet ser der for å holde gudstjeneste. Også
flere av de andre hulene ble brukt etter hvert som Kirken vokste. Da jødene
og de kristne ble fordrevet av keiser Hadrian i år 135, bygde keiseren et
stort Jupiter-tempel over stedet. På denne måten ville han gjøre det
umulig som kristent helligsted og fjerne alle spor etter kristen
gudsdyrkelse. Det medførte imidleritd ikke annet enn at bevisstheten om
hvor Jesu grav befant seg, ble tatt vare på og grundig dokumentert i de
romerske arkivene. Da keiser Konstantin igjen tillot de kristne å vende
tilbake til Jerusalem, kunne de derfor med grundig dokumentasjon i hånd gå
rett på graven og gjenoppta gudstjenestene knyttet til den. Det hevdes også
at enkekeiserinne Helena, Konstantins mor, skal ha funnet Jesu kors som
urmenigheten skal ha gjemt bort i en hule dypt nede i fjellet. Jeg er ikke
villig til å avvise at dette faktisk kan være sant. Hvis det virkelig ble
funnet et kors der – og alt tyder på at det så ble – er det ingen
grunn til å tro at noen så kort tid etter ville ha tatt bryet med å
bringe noe annet enn det autentiske korset i sikkerhet for forfølgerne. [32]
De gresk-ortodokse lysene er de absolutt største. Dette henger selvfølgelig
sammen med at de aller fleste lokale kristne er ortodokse, mens de andre
kirkene mer er representasjoner, med unntak av romerkirken som tidvis har
drevet en viss misjon blant palestinske muslimer og enda mer proselyttisme
blant ortodokse kristne. De ulike kirkene passer godt på hvilke deler av
bygget de har ansvar for å ren- og vedlikeholde, for den som tar ansvar for
ren- og vedlikehold, overtar også eierrettighetene. Den eitopiske Kirke har
ikke alltid vært helt stueren i denne sammenhengen. Dette har med denne
kirkens teologiske egenart å gjøre. De har imidlertid fått lov til å ta
ansvar for det ytre vedlikeholdet av taket og har et eget kapell der oppe. I
lange tider kunne det gå på knyttnevene løs hvis noen fra en
kirkeavdeling prøvde å ordne eller vaske noe på et område som tilhørte
en annen, og både de arabiske og senere de tyrkiske myndighetene fant det
tryggest å la en nøytral, muslimsk familie ha hånd om krienøkkelen, så
ikke også den skulle bli gjenstand for mellomkirkelig krangel. Først i den
aller seneste tiden har de ulike kirkeavdelingene innsett at hvis de skal
hindre Oppstandelseskirken i å forfalle, er de nødt til å gå sammen om
vedlikeholdet, for enkelte av de arbeidene som trengs å gjøres, er så
omfattende at de ikke kan gjøres bare innenfor én kirkeavdelings område. [33]
- også kalt Klagemuren. [34]
Vi får ikke levert det tilbake da vi etterpå går opp på tempelhøyden,
og de muslimske vokterne der ikke er interessert i å ha det, så det blir
med oss hjem - uten at noen av oss har noe dårlig samvittighet for det. [35]
Det grønne politiet er en halvmilitær politistyrke som på mange måter
minner om den spanske sivilgarden. [36]
- på samme måte som kvinner heller ikke har adgagn til synagogene, men må
sitte på et galleri eller i et siderom som svaært ofte er skilt fra selve
synagopgen med et gitter. [37]
Det er de jødiske overrabinatene som har innført dette forbudet, ikke
muslimene som idag har herredømmet her oppe. Årsaken er at de
gammeltestamentlige rituallovene setter forbud for alle andre enn øverstepresten
å betre Tempelets aller helligste, og også han kun én gang årlig. Siden
man ikke vet med sikkerhet hvor Det Aller helligste lå, har man for
sikkerhets skyld utvidet dette forbudet til å gjelde hele tempelhøyden. [38]
At denne frykten ikke er ubegrunnet, opplevde vi da jeg var her for 16 år
siden. Da ble en gruppe jødiske ekstremister arrestert for å ha forsøkt
å sprenge hele tempelhøyden i luften. sprengstoffet var allerede plassert,
og det eneste som gjensto, var å fyre av ladningene. Tilhengerne av den i
manges øyne fascistiske rabbineren Meir Kahane har svoret at de en dag vil
gjennomføre en sprenging av hele området, uansett hvor mange liv som måtte
gå med. [39]
En menora er en syvarmet lysestake. Ved Knesset, det israelske parlamentet,
har man laget en kopi av den menora’en som i sin tid sto i Det hellige i
tempelet. Denne inngår i det israelske nasjonalvåpenet. [40]
De lokale, palestinske kristne er , som allerede nevnt, i alt overveiende
grad ortodokse kristne. Men alle forretningene som fører kristne, religiøse
effekter, har utelukkende vestlige effekter, når man ser bort fra ikoner
som etter hvert også har fått stor utbredelse i de vestlige kirkene. Ikke
ett sted så vi en forretning selge liturgisk utstyr beregnet på ortodokse
kristne. Det sier antakelig det meste om hvem som representerer kjøpekraften
av de mange turistene og pilgrimmene som hvert eneste år kommer til
Jerusalem. [41]
- liten kalott. [42]
Vil jødene vise tilsvarende respekt hvis de går inn i en kristen kirke,
som det de krever av andre som skal inn i en synagoge eller et jødisk
helligsted? [43]
I vestlig språkbruk kalles kirken vanligvis for Gravkirken, men de lokale,
ortodokse kristne sier konsekvent Den hellige oppstandelses Kirke, hvilket
også må antas å være det opprinnelige navnet. I motsetning til vestlig
kristendom som ofte legger størst vekt på Jesu død, legger de ortodokse
hovedvekten nesten ensidig på oppstandelsen, med rette, for det er nettopp
oppstandelsen som gjør Jesu død til den unike hendelsen den er. Uten
oppstandelsen ville Jesus ikke ha vært annet en nok en henrettet martyr.
Også i den eldste kristne kirke var det oppstandelsen som først og fremst
sto i fokus. De eldste krusifiksene viser f.eks. nesten utelukkende den
seirende Kristus på korset. Fremstillingen av den lidende Kristus er av
senere dato og mest utbredt i vest Jeg velger derfor å bruke det ortodokse
navnet på kirken. [44]
Jeg hadde vært oppe ved den s.k. Hagegraven, en gammel grav fra omkring
Jesu tid. Den ble oppdaget på slutten av 1800-tallet av den engelske
general Gordon, samme general som ledet kampene mot mahdi-opprøret i Sudan
og de britiske styrkene som tvang Kina til å åpne sine havner for engelsk
opiumshandel. Sammen med radikale, antikatolske protestanter gjorde han krav
på å ha funnet Jesu grav. Kriteriene han brukte, var følgende: 1.
Graven
ligger riktig til i forhold til den nåværende bymuren. Man overser
imidlertid glatt at denne bymuren overhodet ikke er identisk med bymuren på
Jesu tid. 2.
Like
bortenfor, overder den arabiske busstasjonen ligger idag, finnes det en
klippe som med litt velvilje kan sies å likne en hodeskalle. Igjen overser
man fakta: Denne klippeformasjonen er et resultat av tyrkernes
steinbruddsvirksomhet på 15- og 1600-tallet, da den nåværende Gamlebyen
ble bygget. Den eksisterte ikke på Jesu tid. Det faktum at det oppå
klippen ligger en muslimsk gravplass, viser også at dette stedet ikke har
noen som helst tradisjon som hellig sted for de kristne. For muslimer som
for jøder er en gravplass et urent sted, og muslimene i området har
tradisjonelt hatt så stor respekt for de kristnes hellige steder at de
aldri ville gjøre et antatt hellig sted urent ved å anlegge en gravplass
der. Frustrasjonen
over det kommersielle preget ved inngangen til hagen der graven befinner
seg, samt å høre amerikanske guider med stort patos fortelle turistene at
”This is the place!” samtidig som jeg visste at alle seriøse arkeologer
samstemmer i at i den grad man i det hele tatt kan stedfeste Golgata og Jesu
grav, må de lokaliseres der Oppstandelseskirken idag ligger, var så stor
at jeg hadde behov for å gå dit og ha en stille stund i bønn. Det var et
stykke ut på ettermiddagen, og turistene var gått for dagen, så det
eneste mennesket i selve graven, var presten som satt vakt. Han så
presteskjorta mi og kom bort og spurte: ”May I pray toghether with you,
father?” Til tross for språkforskjellene opplevde vi en sterk samhørighet
i bønnen, og denne episoden står for meg som et veldig kjært minne. [45]
- en rett med mye grønnsaker, spesielt blomkål og broccoli. Den lages i en
stor bolle, og når den er ferdig, så hvelves bollen på et fat, slik at
innholdet blir servert opp-ned. [46]
Luk. 2,1-20. Sannsynligheten for at dette virkelig er stedet der Jesus ble født,
er meget stor. I likhet med i Nazareth bodde de fleste innbyggerne i
Betlehem den gangen i grotter. Stall eller fjøs var en integrert del av
boligen, gjerne plassert litt lavere enn selve boenheten, slik at beboerne
vinterstid kunne nyte godt av varmen fra dyrene. Stedet som kalles Fødselsgrotten
ble æret som Jesu fødested av de lokale kristne allerede før det første
århundreskiftet, og da keiser Hadrian i år 135 fordrev jødene og de
kristne fra området, bygget han også her et hedensk tempel over stedet for
å umuliggjøre det som senere kristent helligsted. Det eneste han oppnådde,
var igjen å dokumentere stedets beliggenhet, slik at da keiser Konstantin
gjorde kristendommen til lovlig religion i riket, kunne de kristne gå rett
på riktig sted, og tempelet ble omgjort til den første Fødselskirken.
Denne ble siden revet for å gi plass til den kirken som står der
fremdeles. Idag er det de gresk-ortodokse, armenerne og syrerne som har hånd
om kirken. Romersk-katolikkene har bygget sin egen kirke, Katarinakirken,
ved siden av, over grotten der Hieronymus bodde da han på 300-tallet
oversatte Det nye Testamente. Det er fra denne kirken det vises når
fjernsynet skal vise reportasjer fra julegudstjenester i Betlehem. De østlige
kirkene følger fremdeles andre kalendere og feirer ikke Frelserens fødsel
samtidig med oss i vest. [47]
Etter at det tyrkiske imperiet gikk i oppløsning som følge av nederlaget i
1. verdenskrig, ga det daværende Nasjonenes Forbund i 1922 Storbritannia
mandat til å styre det som hadde vært tyrkias palestinske provins vest for
elven Jordan, etter at den britiske utenriksministeren Balfour i 1917 hadde
lovet å gi landet som hjemland for jøder for å sikre seg lokal, jødisk
støtte i kampen mot tyrkerne. Gejnnom melolomkrigstiden ble det imidlertid
klart at britene ikke uten videre hadde til hensikt å oppfylle dette løftet.
Det hadde visstnok vært gitt visse løfter til den arabsike delen av
befolkningen også, og utover i 1930-årene ble motsetningene mellom britene
og de jødiske innbyggerne stadig skarpere samtidig som europeiske jøder
innvandret i økende antall for å komme unna først polsk, siden tysk
trakassering. Denne innvandringen førte også til et stadig skarpere
motsetningsforhold mellom den jødiske og den arabiske delen av
befolkningen. Etter 2. verdenskrig ble det, tross sterke britiske forsøk på
å bremse den jødiske innvandringen, stadig klarere at der neppe var noen
vei tilbake, og i 1947 vedtok FN å dele mandatområdet i én jødisk og én
arabisk stat. [48]
Joh. 11,1ff. [49]
Vi fikk etterpå vite at vi ville ha fornærmet dem grovt, hvis vi hadde
tilbudt dem noen form for betaling. Hadde vi bedt dem om hjelp, skulle vi
betalt dem rundhåndet. Men i dette tilfellet var det de selv som hadde
tilbydd seg hjelpen uten å sette noen pris på forhånd. Da var det en æressak
at de ikke skulle ha betalt. – Greit å vite til en annen gang! [50] Matt. 21,1ff.; Mark. 11,1ff.; Luk. 19,29ff. [51]
I år 70 gjorde selot-bevegelsen, en væpnet jødisk motstandsbevegelse opprør
mot det romerske okkupasjonsstyret. Etter å ha hatt fremgang i begynnelsen,
ble opprøret etterhvert slått ned med stor grusomhet av romerne, og til
slutt trakk den harde kjernen av selotopprørerne seg tilbake til festningen
Massada som Herodes den store hadde bygget nesten 100 år tidligere. Her
forskanset de seg med sine familier og holdt ut hele 3 års beleiring,
inntil romerne klarte å bygge en rampe av jord og stein på baksiden av
fjellet. I begynnelsen gikk denne byggingen trådt, for i samme øyeblikk en
arbeider viste seg i forsvarernes skuddlinje, ble han drept. Til slutt
begynte romerne å arrestere store mengder jøder og satte disse slavene inn
sammen med jødiske krigsfanger i byggingen utfra den helt riktige, viste
det seg, tankegangen at de beleirede selotene ville vegre seg for å drepe
sine egne landsmenn. For å vise ettertiden at forsvarerne kunne holdt ut en
mye lengre beleiring, unnlot forsvarerne å ødelegge forrådene av amt og
vann da det ble klart at romerne ville klare å bryte gjennom festningsmuren,
og natten før romerne stormet festningen, begikk selotene kollektivt
selvmord. Kun noen få barn overlevde og ble tatt godt vare på av romerne i
respekt for de tapre forsvarerne som hadde nektet å la seg ta som slaver.
Det moderne Israels hær har utsagnet ”Aldri mer Massada” som valgspråk,
og hvert eneste nye kull med rekrutter avlegger sin troskapsed nettopp på
Massada. [52]
Dødehavsdalen ligger faktisk under den egentlige jordskorpen, og overflaten
er kun en tynn hiinne over de smeltede massene i jordens indre mellom to s.k.
tektoniske plater. Den er en del av ett av jordens aller mest geologisk
aktive områder, en forkastning som strekker seg fra Armeia i nord, ned
gjennom Jordan-dalen og Dødehavsdalen, tvers over Rødehavet og videre ned
gjennom den øst-afrikanske Rift Valley til omtrent midt nede i Zaire
(Kongo). Mange av de dramatiske hendelsene som beskrives i GT har sin
fysiske forklaring nettopp i de spesielle geologiske forholdene i dette området. [53]
Det er slett ikke alle steder det er tilrådelig å prøve seg på et bad.
Advarselsskiltene er store og taler sitt tydelige språk: Både langs
strendene og i vannet er mange steder minelagt av både israelere og
jordanere fra tiden før 1967 da grensen mellom de to landene gikk her, på
Vestsiden av Dødehavet. Også etter 1967 fortsatte israelerne å minelegge
store deler av Dødehavets vestbredde for å hindre at palestinske
geriljakrigere skulle kunne svømme i land fra den jordanske siden. [54]
I 1983 var situasjonen langs grensen mot Jordan relativt spent, og det
israelske flyvåpenet patruljerte grensen med jagerfly i lav høyde. Det var
en underlig opplevelse å stå oppe på fjellet og se flyene passere under
en. Særlig Vebjørn var skuffet over at vi ikke fikk oppleve det samme
denne gangen, men vi var enige om at det er godt utviklingen har gått i mer
fredelig retning. [55]
1. Mos. 10,19 m.fl. [56]
I middelalderen lå det en stor bysantinsk kirke her oppe. [57]
Den nye tolkningen, identisk med dagens jødiske forståelse av løftene,
oppsto i forbindelse med det makkabeeropprøret mot den syrisk-hellenistiske
okkupasjonen ca år 150 f. Kr. Syrerne under kong Antiokus Epifanes hadde
gjort Tempelet om til et hedensk Jupiter-tempel og innført et beihardt
okkupasjonsregime med det langsiktige mål å utrydde landets egen
befolkning. Under ledelse av den judeiske Maccabi-slekten gjorde folket opprør
og klarte å drive syrerne ut. Etter opprøret innsatte Maccabi-slekten en
av sine egne som konge, og denne kongen utnevnte en bror av seg som ny øversteprest,
i strid med de gammeltestamentlige forskriftene som tilsa at presteskapet
kun kunne bestå av menn i direkte nedstamning fra Aron. Dette førte til en
splittelse av det religiøse miljøet der én gren blankt avviste den nye øverstepresten
og i stor grad hele den gudstjenestevirksomheten som kom til å finne sted
under de makkabeiske øversteprestenes overhøydhet. Det makkabeiske
presteskapet kom etterhver til å utgjøre en egen klasse blant
tempelpresteskapet, overprestene. Det var det offisielle religiøse livet
med utspring i Tempelet som etterhvert fikk betegnelsen jødisk og jødedom. Den
gammelisraelittiske bevegelsen, også kalt esseerne, etablerte seg med sitt
eget åndelige senter i Qumran. Deres tilhengere ble etterhvert kjent som
”de stille i landet” og utgjorde på Jesu tid en stor del av den
hebraiske befolkningen. Mange steder bodde disse i atskilte landsbyer og
hadde egne synagoger som bl.a. fulgte en annen liturgisk kalender enn de
offisielle. Både døperen Johannes, Maria, Josef og flere av Jesu disipler
synes å ha vært knyttet til denne bevegelsen, og de såkalte Dødehavs-rullene,
funnet i Qumran i 1948 og senere, viser at der går en rød linje fra den
opprinnelige forståelsen av GT via esseerne til Jesus og Hans forkynnelse.
I motsetning til hva man trodde tidligere, er det ikke Jesus som
represnterer et brudd med GT, men jødedommen både den gang og idag. Esserne
holdt ikke sin forkynnelse og lære hemmelig. Derimot gjorde ledelsen for
den offisielle, jødiske religionen hva de kunne for å undertrykke all
kjennskap til esseernes lære. Dette førte til at lite esseisk litteratur
har overlevd, og helt til funnene ved Qumran ble gjort, har esseernes liv og
lære vært ukjent og myteomspunnet. En god del av disse mytene kom
etterhvert til å inngå i frimureriets og andre tilsvarende bevegelsers
mytologi. Når disse losjebevegelsene idag, etter at vi gjennom funnene fra
Qumran har fått god kjennskap til esseernes liv og lære, fremdeles holder
fast ved at de ”besitter en unik, hemmeligholdt kunnskap de har fått
overlevert fra esserne”, er dette direkte historieforfalskning mot bedre
vitende. En slik historieforfalskning sier det aller meste om disse
organisasjonenes etiske troverdighet. [58]
Ruinene av det gamle esseerklosteret i Qumran viser at man hadde anlagt
store vannsisterner under bygningene. Slik ble vannet beskyttet mot både
sand og dyr og holdt seg forholdsvis friskt helt til neste regntid. Og det
var store mengder vann det var snakk om, for hyppige renselsesbad inngikk
som en vesentlig del av den esseiske religionsutøvelsen. Disse
renselsesbadene er antakelig det historiske forbildet for både Johannes-dåpen
og senere den kristne dåp. [59]
En yeshiva er en jødisk religiøs skole. Det faglige nivået kan variere
fra ungdomsskole- til høyskolenivå. De fleste studentene studerer en viss
periode og går så ut i arbeidslivet. Mange blir rabbinere. Men der finnes
også blant de religiøse ekstremistene yeshiva’er der man studerer på
livstid. Dette er de retningene av jødedommen som i økende grad pådrar
seg de sekulære og mer moderat religiøse israelernes vrede. Mange av dem
som tilhører disse retningene avviser også staten Israel og mener det var
blasfemisk å opprette en jødisk stat før Messias kommer. De aller mest
ekstreme, beboerne i det kjente Mea Shearim-området gikk endog så langt
som å sende delegasjoner til kong Hussein av Jordan og be ham gå til krig
for å ta den hellige by tilbake fra de gudsbespottelige sionistene etter
den israelske erobringen av Gamlebyen i 1967. [60]
Jeg har etterpå sjekket litt med notater fra 1983, og det kan se ut til at
den fredagen vi overvar sabbatskvelden ved Vestmuren, var en spesiell jødisk
festdag. Så da så! [61]
Det viste seg å bli siste gang vi fikk treffe henne. Hun døde et års tid
etter at vi hadde vært der. [62]
Torunn hadde hatt stort utbytte av hennes selskap da hun var her sist. [63]
ILS 60, altså ca. NOK 120. [64]
Han hadde på egenhånd (!) klart å prute den så langt ned (fra 2.500 til
550 shekler!) at han hadde nådd selgerens smertegrense, og så hadde han
blitt enig emd selgeren om at hvis han i løpet av de neste to dagene ikke
klarte å få det billigere noe annet sted, skulle han komme tilbake. Det
viste seg at noen bedre pris overhodet ikke var å oppnå, så Vebjørn
holdt ord, og det samme gjorde selgeren. [65]
Jerusalemskorset består av ett stort kors med 4 små, ett i hver vinkel på
det store, alle i gresk korsform, altså med alle fire armene like lange.
Korset har fått sin utforming som en påminnelse om Jesu avskjedsord til
apostlene om at de skal begynne i Jerusalem og forkynne Evangeliet til alle
de fire verdenshjørnene. I hovedskipet i Oppstandelseskirken finnes det en
liten steinstøtte som kalles ”Verdens navle”, og spesielt for de
ortodokse er denne utgangspunktet for Kirkens virke over hele verden og
representerer også senteret i Jerusalemskorset. Jerusalemskorset er f.ø.
lite brukt blant de ortodokse kristen etter at romerkirkens latinske
patriarkat i Jerusalem gjorde det til sitt spesielle symbol. Med få unntak
er alle romersk-katolske bygninger i Israel idag merket med Jerusalemskorset. [66]
Det vi her hjemme kaller ”ekte gull” er 14 karat, dvs. en legering som
inneholder 58,5% gull. 18 karat inneholder 75%. [67]
Sist jeg var her, tok det en halvtime å komme gjennom. Torunn som sist
hadde reist sammen med Zuher, hadde blitt holdt igjen i over to timer,
inntil flykapteinen til slutt hadde mistet tålmodigheten og forlangt at de
skulle slippes ombord, så flyet kunne komme avgårde. |
(Shows number of visitors since 03.08.2011. The -eBe- web site was established summer 2004.) Last update: 15.10.2020 |